tisdag 7 september 2010

Lite recept var det här

Idag fikades det ytterligare här hos oss och en viss tvååring gav mina macarons högsta betyg :)



På begäran av två andra icke namngivna gottegrisar så kommer här lite recept!


Cupcake Pops

1. Köp eller baka chokladkaka/muffins och du smular ner med hjälp av mixer (jag fuskade denna gång och köpte Kungsörnens chokladkaka, men det blir garanterat ännu goda

re med hembakt!)

2. Blanda smulorna med cream cheese frosting (finns miljontals recept på nätet, jag använde Leilas), se upp så att du inte tar för mycket frosting för då blir det alldeles för kladdigt, ta lite i taget tills du kan forma till bollar. Stoppa in bollarna i frysen en stund (15-30 min). Hellre lite för länge än för kort tid :)

3. Smält choklad i micro eller över vattenbad (jag föredrar vattenbad)

4. Ta ut bollarna och forma dem (om du vill). Mina skulle se ut som små cupcakes men de ser ut som två bollar ovanpå varandra… Tänk på att när du doppar dem i choklad så blir de lite tjockare runt om liksom...

5. Doppa sedan botten i choklad och sätt i en pinne (kan köpas på kakburken.se eller klarafardiga.se) och ställ dem på bakplåtspapper

6. Ställ in dem i kylskåp så att chokladen stelnar ordentligt

7. Smält mer choklad (jag hade köpt rosa på Kakburken med det går lika bra med vit som man färgar själv)

8. Doppa toppen av popsen i chokladen, dekorera med smarties och lite strössel (eller vad du vill)

9. Ställ dem i glas eller sätt dem i en bit frigolit. Förvara dem i kylen.


Tårta

Jag bakade fyra rulltårtebottnar, se till att inte ha för stor form så att bottnarna blir för tunna. Vill du ha en stor tårta så öka receptet du har (funkar med alla recept på rulltårta skulle jag tro!). Jag bakade i stora långpannor så jag körde en enkel sats, två st 2/3 sats och en dubbel sats till botten av tårtan så att den skulle bli stadig.

Fyllning

Understa lagret: köp marsansås (jag använde Ekströms) och gör enligt receptet på vaniljkräm på baksidan av paketet MEN byt ut en dl mjölk mot vispad grädde. Jag hade även i lite extra vaniljsocker.

Lager 2: Vispad grädde blandad med hackade konserverade päron (se till att päronen får rinna av ordentligt innan de blandas i grädden)

Översta lagret: Chokladkräm enligt recept nedan;


3 ägggulor
3/4 dl socker
3/4 dl vispgrädde
50 g smör
100 g mörk choklad

Sjud försiktigt ihop äggulorna, socker och grädde i en kastrull. Ta sedan kastrullen åt sidan och blanda i smör och choklad. Rör till en slät kräm och låt den svalna. Få inte panik om den skär sig, ställ bara in den i kylen och rör om med jämna mellanrum så kommer den att "gå ihop sig".

Istället för kräm så kan man ta chokladmousse om man vill ha en lite mer fluffig chokladfyllning :)

Bred grädde blandad med lite päronessens över tårtan (jag köper essens på Essencefabriken i Stockholm) och lite karamellfärg. Täck tårtan med sugarpaste eller marsipan (jag använde sugarpaste för den är mer elastisk än marsipan men marsipan är faktiskt godare).


Frågor på det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar