måndag 20 september 2010

Min lilla stora Karlsbaderkrans

Efter att ha ätit Vasas fantastiskt goda Karlsbaderkrans otaliga gånger så bestämde jag mig för att prova på att göra en egen och här är receptet!

Deg
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 ägg
1 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 dl socker
ca 15 dl vetemjöl

Fyllning
200g mandelmassa
200g smör

Gör så här
1. Smält smöret i en kastrull och häll sen i mjölken, värm till fingervarmt 37 grader
2. Rör ut jästen med lite utav degspadet. När jästen löst upp sig så blanda i resten av degspadet, ägg, salt, vaniljsocker, socker och det mesta av vetemjölet
3. Arbeta degen smidig och låt den sedan jäsa i ca 30 minuter (min fick dock jäsa i en timma för lille V tyckte inte alls att vi skulle baka just då)
4. Blanda samman mandelmassan och smöret till fyllningen
5. Knåda degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Kavla ut dessa till rektangulära plattor och bred på fyllningen
6. Rulla ihop degplattorna likt en rulltårta och lägg ihop dem som kransar på bakplåtspapper. Klipp lite hack i kransen om du vill för att få lite mer struktur. Låt jäsa övertäckta i ca 30 minuter. Sätt på ugnen på 200 grader
7. Pensla kransarna med uppvispat ägg och grädda dem i nedre delen av ugnen i 20 minuter (jag gräddade 15 min i 200 grader och sen sänkte jag till 175 grader de sista minuterna för jag tyckte den fick för mycket färg)
8. Innan servering kan kransen penslas med lite smält smör och strö sen över lite socker.

Jag visste inte på förhand hur stor denna deg skulle bli eftersom jag plockat ihop receptet från flera olika så jag gjorde bara en krans, den blev stor... Detta recept räcker gott och väl till två kransar eller en massa bullar, ha koll på gräddningstiden bara ifall den kanske behöver kortas lite då!

Imorgon blir det rapport från samrådsmötet!


Bild: Bagaren och Kocken

Till allt fika så måste man ju ha kaffe och någon gång i framtiden så skulle jag vilja byta ut vår Presso, en sådan här skulle nog kunna falla mig i smaken :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar