torsdag 6 januari 2011

Nyårsdessert

Vi var bortbjudna på nyår och hade uppdraget att göra desserten, jag velade mellan pannacotta och sorbet. Valet föll på sorbet så jag köpte tre sorter; hallon, mango och fläder. Istället för att bara skopa upp så testade jag att göra en liten "sorbetlängd". Man smälter sorbet i olika lager och fryser sedan i omgångar. Jag tog en sockerkaksform och lade plastfolie i botten så att den lätt skulle lossna. Som jag har förstått så ska det gå bra att smälta sorbet för att sedan frysa den igen, vilket man inte kan göra med glass som blir alldeles isig. Jag tycker nog ändå att det blev lite annan konsistens än om man äter den "färsk". Jag kan dock tänka mig att om man gör den själv i glassmaskin så kan det funka bättre. Betyget blev godkänt tror jag i alla fall. Apropå sorbet, så måste jag tipsa om Ölandsglass om ni är i Borgholm någon gång. Deras fläder- och champagnesorbet är fantastisk, vi blev tvungna att turas om att köpa mer flera gånger. De har även en jättemysig klädbutik på sin innergård.

Dålig bild, men här är slutresultatet. Jag använde Sia sorbet och mango var nog godast tror jag

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, såg i ett gammalt inlägg att du hade gått förbi en affär i gbg som säljer tassels. Kommer du ihåg vart den ligger? Oerhört tacksam för svar! :)

Skicka en kommentar