lördag 30 juli 2011

Dulce de leche

Härom veckan dammade jag av en gammal konservburk med kondenserad mjölk och bestämde mig för att tiden är inne! Lite nervöst var det (läst skräckhistorier på nätet om exploderande burkar m.m.) men ca 3 timmar senare så öppnades locket till himmelriket :) Jag kokade burken som sagt i ca 3 timmar och då får man ett krämigt resultat, vill man ha mera kolasås variant så kokar man burken kortare tid. Jag gjorde inte hål i den (vilket jag läst att vissa gör?!) och burken stod i vatten som puttrade inte stormkokade. Burken ska vara övertäckt av vatten hela tiden så man får passa den ganska ofta men det var det värt! När den var färdigkokad så lät jag den svalna av i kallt vatten en timme innan jag vågade mig på att öppna den. MMMMMMMMmmmmmmm... Jag provsmakade såklart först men sedan blev det en tredjedel i kylen och resten i frysen för framtida bruk. Jag gjorde en brownie som jag klickade kolan i och det blev gott men kändes ändock som ett slöseri med denna himmelska kräm för den försvann liksom i all socker och chokladsmak. Den kommer istället att användas som smaksättning på frosting vid nästa cupcakebakning :)

Underbar kolakräm!


Kladdkakebrownies med valnötter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar