måndag 4 juli 2011

Mera macarons

Bakade macarons här för någon vecka sedan, använde det "gamla" receptet där man gör en sockerlag och måste nog säga att det är helt klart bäst. Blir inga fler genvägar för mig iaf. Dessa hamnade i frysen först men kom till användning ganska snart till sommarfikat på jobbet. Hittade recept på en så god smörkräm som jag var tvungen att prova och till och med Z tyckte att den var något utöver det vanliga :)

Receptet är till frosting för 12 cupcakes så det räcker nog med halva för att fylla ca 10-15 macarons.

5 äggvitor
210 g smör
190 g socker
valfri smak (t.ex. sylt, frukt, bär, essens, choklad)

Häll äggvitor och socker i en skål, ställ i vattenbad. Vattnet ska endast sjuda så se upp så att det inte kokar och det kommer vatten i skålen. Vispa med handvisp tills blandningen blir ca 65 grader. Ta genast bort från värmen. Vispa sedan blandningen med elvisp eller med assistent tills den blir som en marängsmet. Vispa ända tills den är sval, ca 10-15 minuter. Tillsätt rumsvarmt mjukt smör en liten bit i taget tills krämen "går ihop sig". Tillsätt smak! (eller använd naturell). Jag hade färska jordgubbar i min men nästa gång tror jag att jag tar jordgubbssylt i stället då jag tyckte att konsistensen inte blev helt bra och jag misstänker att det beror på vattnet i jordgubbarna.

Utan fyllning...

och med! Måste dock öva lite på själva storleken på kakorna, det blir att från pyttesmå till riktiga monsterkakor... Tycker att de ska vara rätt små, storleken ungefär som en en femkrona är nog lagom för de flyter ut något på plåten också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar