onsdag 13 juli 2011

Vaniljbullar

V & Z firade sommarlov med vaniljbullar från Wadköpings bageri för några veckor sedan. När sötebrödet var uppätet så fälldes en kommentar att det är ju bra gott med vaniljbullar, kanske till och med den godaste typen av bullar. Hrmpf... Nåja häromdagen bestämde jag mig för att prova Leilas recept på vaniljbullar med egen hemmagjord vaniljkräm. Jag hade inga bakplåtspapper hemma så jag bakade i formar i muffinsplåt. Ingen bra idé, bullarna blev svårgräddade då de reste sig så mycket på höjden att de nästan blev lite degiga längst ner. Nästa gång ska bullarna vara direkt på papper ev. utan bullformar alls. Jag trodde vaniljkrämen skulle bli svår men det gick faktiskt över förväntan men man måste vara med när man reder den för det går på en sekund från vattnig röra till fast kräm. Nästa gång kommer jag också att mala egna kardemummakärnor istället för att ta färdigmalen. Men smaken var det ändå inget fel på kan jag säga

Går utmärkt att frysa även efter de är penslade med smör och doppade i strösocker. Jag har tinat mina långsamt i micron och de har blivit som nybakade, nästan... :) Recepet går att googla tror jag nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar