onsdag 24 november 2010

Chokladpraliner

Igår invigdes pralinformen och den fungerade utmärkt :) Det är ju lite pilligt såklart men roligt! Det blev inte riktigt som jag tänkt mig för den vita chokladen tog slut så det blev lite mörk choklad i botten. Så här i efterhand så var det nog bra för den vita chokladen är ju väldigt söt.

Vita chokladpraliner med nötter och krokant

200 g vit choklad
Vispgrädde
Finhackade hasselnötter
Krokant

Smält vit choklad och pensla botten och sidorna i pralinformarna (eller vanliga små folieformar) och ställ kallt för att stelna. Jag använde en vanlig syntetisk pensel.
Blanda överbliven choklad med nötter, krokant och grädde tills det blir en lagom blöt massa som går att klicka eller spritsa. Vispgrädden har man i för att få en mjukare konsistens på nötblandningen även när den kyls. Kyl nötblandningen så att den blir kall.
Klicka eller spritsa nötblandningen i pralinformarna och fyll sedan på med smält något avsvalnad choklad. Tänk på att slå formen lite i köksbänken för att få bort luftbubblor som kan finnas i pralinerna. Ställ kallt för att stelna, det blev ca 15 st praliner.

Jag fuskade och hade köpt färdiga krossade nötter och krokant men det går ju såklart att göra själv. Jag köpte mina grejer på strosselannat.se.


Dessa kommer att avnjutas till glöggen på söndag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar