torsdag 2 juni 2011

Mors Dags Tårta

Sist jag gjorde en tårta var till V:s tvåårskalas och efter det har jag inte riktigt vågat mig på det igen... Den blev knappt godkänd men övning ger väl färdighet? Nu har jag i alla fall hittat ett superbra recept på själva tårtbottnarna så nu är det bara att prova sig fram med fyllningar och toppings! Denna tårta gjordes till Mors Dag men ser nästan mer ut som en barnkalastårta :) Jag fyllde den med chokladmousse, vaniljkräm, päronmousse och nutella. Sen lite vispad grädde ovanpå och lite smått och gott. Eftersom bottnarna blir ganska tjocka (om man inte gör fyra stycken av kakan) så kan man nog ha i mer fyllning än man tror, det kommer i alla fall jag ha nästa gång, för visst blir det ju fler gånger, det är ju snart nationaldag också :)

Receptet kommer från Sommarens Söta;

5 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver

Smörj och bröa en rund form (ca 24 cm)
Vispa ägg och socker poröst
Blanda de torra ingredienserna och rör försiktigt ner dem i smeten
Grädda ca 40 min i 175 grader
Låt kakan svalna någon i formen och stjälp sedan upp den på ett galler och låt kallna

Hög och fluffig med god smak

Non Stop och strössel och sedan Fingers runt om (jag hade två paket men för att det ska bli riktigt snyggt behövs det nog tre)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar