tisdag 7 juni 2011

Målning

Det är några som har hört av sig angående det här med målning, både invändigt och utvändigt, så jag tänkte skriva några rader till om det. Vi har ju dock bara jämfört 0502Y (bruten gul) och 0500N (bruten mot grått tror vi). Det finns fler nyanser såklart och även en helt obruten vitfärg också tror jag. När det gäller utvändig målning så tycker vi att det funkar jättebra att ha 0500N på fasaden och 0502Y på spröjsen, absolut inget man tänker på alls. När det kommer till invändig målning så tänker man kanske lite mer på skillnaden mellan nyanserna. Vårt kök är inte målat i 0502Y utan "matchar" vår väggfärg så där vet jag faktiskt inte hur skillnaden skulle upplevas. Det är endast trappa, dörrar och fönster som är brutna mot gult. Lister, tak, kök och väggar är alltså målade i 0500N. Vi har det väldigt ljust inne hos oss med många fönster och då märker man nästan inte alls skillnaden mellan de två färgerna. Det är när det inte är så ljust ute som det tydligare träder fram men inte ens då så är det något som man stör sig på tycker vi. Jag vet inte om man kan välja att få alla detaljer levererade från Trivselhus med annan färg men jag tvivlar nog på det. Om man vill så kan man såklart lämna in t.ex. dörrarna för lackering men det tyckte vi kändes onödigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar